Starbucks aktieanalys – Om företaget Starbucks Coffe Company

Starbucks Coffe Company grundades 1971 och rostade redan då arabica-kaffebönor av högsta kvalitet. Första butiken öppnades i Seattle’s Pike Place Market.  Idag har Starbucks butiker runt om i större delen av världen. Bolaget är numera ledande i världen gällande kafferosteri och återförsäljare av specialkaffe.
Just nu i skrivande stund så finns det över 22 500st Starbucks-butiker i 67 olika länder runtom i världen.

Läs mer om Starbucks och köp dina första aktier hos Avanza – Klicka här!

Starbucks aktieanalys – Varför bolaget Starbucks försäljning går så bra som den gör och varför den kommer att öka i framtiden

Enligt Starbucks själva så säljer dem så mycket mer än bara kaffe, dem säljer framförallt en upplevelse. Starbucks butiker har näst intill alltid en trevlig miljö där man kan sitta ner i lugn och ro, dricka och äta  någonting gott.
Take away är inget avsteg från detta, man tar den trevliga upplevelsen (i form av gott smakande kaffe & te) med sig påväg till olika platser.
Starbucks säljer även bland annat kaffe och te för att bryggas hemma.

För att dra en liknelse med varumärket och restaurangen McDonalds;
Långt ifrån alla är fans av McDonalds mat och restauranger, men alla vet att var dem än i världen befinner sig så vet dem vad de får när de beställer på McDonalds. Alltså tänker man McDonalds som ”säkert och bra” i många lägen.
Starbucks har byggts upp till ett liknande varumärke. Dock är det av en annan syn folk vet vad dem får hos Starbucks. Folk går inte till McDonalds för en trevlig upplevelse, dit går man för att få mat i magen. Däremot vet folk att man alltid får en god dryck och en trevlig restaurang/upplevelse hos Starbucks (bortsätt från vissa shop-in-shop butiker och rena take aways).

Starbucks aktieanalys är bara en av mina aktieanalyser – läs fler analyser och se min portfölj genom att klicka här!

Återigen, ofta är det så att de allra flesta kunderna som går till Starbucks inte bara går till Starbucks när de är sugna på kaffe, utan att de verkligen går till Starbucks.
Precis som Apples kunder så är även Starbucks kunder otroligt lojala. Har man en gång testat Apple och fått känna sin ”connection” till sin iPhone m.m. så är det osannolikt att man skulle vilja byta till ett annat fabrikat. Likadant fungerar det med Starbucks kvalitékaffe och superba kundmottagande/service i butikerna. Detta innebär ökad försäljning i befintliga butiker, även kallat same store sales.

Starbucks-aktieanalys

En annan liknelse med Apple är att även Starbucks tar extremt bra betalt för sina produkter. Men tack vare lojaliteten från kunderna, upplevelsen och kvalitén på produkterna så kan de ändå ta dessa priser medans konkurrenterna måste fortsätta sänka sina priser för att locka med någonting. Under tiden konkurrenterna för priskrig mot varandra så tuffar kvalitébolaget Starbucks vidare på med sin egen prisidé.

Läs mitt inlägg om  ”Spara utländska aktier i ISK eller KF?”!

Starbucks Q3 rapport för i år (2015) kom för cirka en vecka sedan och de visade bl.a. upp följande siffror:

  • I alla butiker som funnits över ett år så ökade försäljningen med 8% runtom i världen (9% i USA).
  • Utdelningshöjning igen, denna gången blev det 25%.
  • En av de mest spännande satsningarna, Kina, går bättre och framförallt snabbare att utveckla sig i än planerat. Målet är cirka 1500st butiker i Kina redan i slutet av 2015.

Starbucks skall även öppna ytterligare 100st butiker runtom i Storbritannien de närmaste 5 åren. År 2014 öppnade restaurangkedjan hela cirka 1500st butiker runtom i världen! Cirka hälften av dessa i Asien. Ungefär hälften av butikerna i asienregionen öppnades i Kina som nu är Starbucks största enskilda marknad efter USA. Ungeför 600 butiker öppnades i Amerika och 150 i EMEA-regionen.

Läs mer om Starbucks och köp dina första aktier hos Avanza – Klicka här!

Starbucks aktieanalys – Nya butiksformat

Drive through – butiker
Starbucks har öppnat flera drive through-butiker i USA och planerar att öppna många fler. Starbucks har sett att butiker som erbjuder Drive through-verksamhet ökar lönsamheten med 25%.

Starbucks kiosker
Det finns förtällfället cirka ett femtiotal Starbucks kiosker av den här typen i USA. Ofta är de placerade (precis som sina vanliga butiker/kafféer) i hörnlokaler vid trafikerade korsningar där mycket folk passerar till fots. I kioskerna så erbjuds inga sittplatser utan tanken och affärskonceptet är att man köper allt take away.

Utökat dryckessortiment
Under årens lopp har Starbucks erbjudit alla möjliga sorters drycker, men framförallt varma i form av olika kaffesorter.
Numera serverar dem kaffe (varmt och kallt), te och kalla drycker av olika slag.
Kedjan har sedan förra året även börjat sälja kall läskedryck från Fizzio (ägt av Pepsi), se bild.

Starbucks aktieanalys är bara en av mina aktieanalyser – läs fler analyser och se min portfölj genom att klicka här!

Starbucks aktieanalys - Fizzio
Starbucks aktieanalys – Fizzio

Läs mer om Starbucks och köp dina första aktier hos Avanza – Klicka här!

Mat och tilltugg
Butikerna har dragit ner på ”varma mackor-sortimentet” då dessa tog över kaffelukten som egentligen är det som ska ”slå kunderna i ansiktet” när de kommer innanför dörren.
Maten är givetvis en viktig tillväxtmöjlighet för Starbucks och bolaget säljer enbart mat vid en tredjedel av transaktionerna.
Mat och tilltugg utgör cirka 20% av intäkterna hos de amerikanska butikerna. Detta är enligt mig en väldigt låg siffra och mycket potential att jobba mot!

2012 köpte Starbucks kedjan La Boulange som består av bagerier och caféer. I och med köpet har Starbucks kunnat både utöka och höja kvalitén på sitt bagerisortiment (här ingår soppor, sallader och diverse bageriprodukter).
Ett exempel är försäljningen av croissanter som har fördubblats efter lanseringen av La Boulange. Än så länge har inte riktigt alla butiker fått konceptet, men detta är självklart målet.
Starbucks har även senaste året ökat försäljningen under lunchtimmarna och kommer därför att satsa på att utöka sitt lunchkoncept ytterligare.
Ett av de mest spännande sakerna enligt mig är även Starbucks kvällskoncept som kalls Starbucks Nights som de just nu testar i 1000st butiker. Hos Starbucks Nights kommer kunder att erbjudas att köpa (rätt dyr/dyrt) lokalproducerad öl och vin. Dock kommer detta inte utesluta caféverksamheten på kvällstid då detta fortfarande efterfrågas.
Starbucks genomsnittliga kund handlar för cirka $5 vid varje besök. Ett glas öl eller ett glas vin dubblar den siffran utan problem… Det här är en viktig del av min tro på tillväxt i min Starbucks aktieanalys.
Försäljning utanför egna caféer
Med hjälp av samarbeten med Pepsi och Green Mountain så säljer Starbucks bl.a. paketerat kaffe, te och glass till olika matvarubutiker och restauranger.
Lojalitestprogram, mobilapp & kortprogram
Lojalitetsprogrammet My Starbucks Rewards har 8 miljoner aktiva medlemmar.
Trogna kunder belönas och Starbucks samlar in information om sina kunder för att kunna skräddarsy erbjudande åt alla olika kunder i programmet.

En tredjedel av alla betalningar i butikerna görs genom något utav bolagets kortprogram/presentkortsprogram.

Starbucks har branschens populäraste mobilapp som gör det enkelt för kunderna att betala. Butikerna har precis lanserat ett nytt koncept där alla mobilkunder kan beställa i förväg för att sedan bara gå rakt in i butiken och hämta ut sin beställning. Det ska även vara möjligt att ändra redan lagd order i appen.
Missa aldrig mina aktieanalyser:

Organisk tillväxt i Asien
Trots att Starbucks redan har öppnat många butiker i Asien, framförallt i Kina, så är själva kaffedrickandet i ett tidigt stadie i Asien. Det dricks inte i närheten av så mycket kaffe där borta jämfört med i Europa och framförallt USA.
Men potentialen finns där, med den befolkning och yta att täcka så är det inte osannolikt att Asien i framtiden kan bli bolagets störst marknad.
Starbucks aktieanalys är bara en av mina aktieanalyser – läs fler analyser och se min portfölj genom att klicka här!

Starbucks aktieanalys – Bolaget i siffror

Min Starbucks aktieanalys består i första hand om information och vad företaget har valt att satsa på inom de närmaste åren. Jag tänker inte ge mig in i djupa beräkningar då jag vet att det finns så många andra som kan detta bättre än mig.

Omsättningen av bolaget har ökat med nästan 60% de senaste 5 åren. Samtidigt har vinsten ökat med över 100% under samma tidsperiod. Som jag skrev tidigare i inlägget så ser även tillväxten på de olika marknaderna bra ut. Exempel från 2014:

  • Asien +7%
  • USA +6%
  • Europa +5%

Utdelningsandelen ligger idag på låga 30-40%. Men med fortsatt tillväxt kommer direktavkastningen definitivt att höjas under årens gång. Idag ligger direktavkastningen på 1,10%

Jag har köpt Starbucks aktier efter att ha gjort min egna lilla Starbucks aktieanalys och mitt mål och min tanke är att hålla dessa aktier länge i portföljen. Företaget är skyhögt värderat men jag tror att dem har grymt mycket mer att ge!

Läs mer om Starbucks och köp dina första aktier hos Avanza – Klicka här!

Är du intresserad av hur min portfölj ser ut och vilka bolag jag har där just nu? Klicka här!


starbucks-aktieanalys-pris latte

starbucks aktieanalys - pris per kaffe

– Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys – Starbucks aktieanalys –

Samarbetsänkar & Investeringstips:
Pepins.se - Investera i onoterade tillväxtbolag!
Tessin.se - Investera i fastigheter!
Lendify.se - Bygg din bankverksamhet genom att låna ut pengar till andra!
Aktieinspiration.se - Aktietips & temalistor!
Aktiefeed.se - Alla aktiebloggar samlade på en plats!
Investmentbolag.net - Alla investmentbolag samlade på en plats!
Indexfonder.info - Information och fakta om indexfonder!
Disclaimer: Tänk på att alltid göra din egen analys innan du investerar dina surt förvärvade pengar någonstans. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i den samma. Jag får aldrig betalt för att skriva någonting på bloggen. Alla tankar och åsikter är 100% mina egna. Däremot använder jag ibland affiliatelänkar på siten och får därför i vissa fall ersättning om ni registrerar ett konto via mina länkar. Tycker du inte att jag gör ett bra jobb med bloggen och inte borde få någon ersättning? Då kan du enkelt låta bli att använda dig av länkarna och istället googla fram det du vill läsa mer av. Lycka till och avkastning på er!

2 Comments

  1. Hej!
    Din hemsida är verkligen grym, tack för det!
    Jag undrar, utöver att det dras en källskatt på tex amerikanska aktier (och man därmed bör ha ett KF-konto helst), är det något mer man behöver tänka på rent administrativt? Om man bortser valutakursen 🙂 tack!

    • västkustinvesteraren Reply

      Hej Andreas,
      tack så mycket för komplimangen!

      Nej det ska inte vara något mer att tänka på. Lycka till med investeringarna!

      Mvh VKI

Write A Comment