Avensia är ett mindre svenskt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm First North Premier med tickern AVEN. VD för bolaget är Robin Gustafsson som även var med och bildade det som en dag skulle komma att bli Avensia. 

Avensia – kort om bolaget

Avensia AB
VD: Robin Gustafsson
Börsvärde: ca 250 miljoner kronor
Antal aktier: 35 544 379 st
Noterades på börsen: 200-06-15
Största ägare:
29,10% – A5 Invest AB (Robin Gustafsson)
26,70% – Per Wargéus (ordförande)
23,40% – Jan Möller

Avensia är ett ledande företag inom e-handel och e-handellösningar. De hjälper inte bara företag genom att bygga deras e-butiker utan de hjälper till med hela kedjan: implementering av system > rådgivning > affärsutveckling.

Beskrivning av bolaget i årsrapporten 2015 och från hemsidan:

”AVENSIA BEDRIVER FÖRSÄLJNING, KONSULTATION OCH PRODUKTUTVECKLING INOM E-HANDELSRELATERADE IT-SYSTEM PÅ DEN GLOBALA MARKNADEN. KONCERNEN SYSSELSÄTTER ETT 100-TAL ANSTÄLLDA OCH KONSULTER, MED VERKSAMHET I LUND, HELSINGBORG, STOCKHOLM, OSLO, CEBU OCH KÖPENHAMN.

Genom att implementera marknadsledande .NET-teknik inom e-handel, CMS, produktinformationshantering och personalisering ökar vi konverteringen för våra kunder.

Våra kunder är Europabaserade och verksamma inom både B2C och B2B i ett brett spektrum av branscher, från sport och mode till tillverkningsindustrin. Vi är drygt 100 e-handelsexperter på våra kontor i Lund, Helsingborg, Stockholm, Köpenhamn och Oslo.”
Hämtad text från Avensia.com

Historik om ur Avensia startades och kom till

Dagens Avensia har sina rötter i tre olika bolag som alla grundades i Lund kring millennieskiftet.

  • 1998 LUVIT startar på Lunds Universitet och utvecklar en plattform för e-learning
  • 2000 LUVIT noteras på First North
  • 2000 INXL startas med idén att omvandla konsultuppdrag till produkter och produktbolag
  • 2001 Avensia startades som IT-konsultföretag inom mjukvaruutveckling
  • 2003 Avensia grundar Mashie tillsammans med en entreprenör
  • 2007 LUVIT förvärvar Avensia och INXL och bildar en koncern med brett erbjudande av produkter och konsulter
  • 2007  Koncernen byter namn till Avensia innovation
  • 2008  Förvärvar Stockholmsföretaget Grade, och skapar ett komplett erbjudande inom e-learning
  • 2011  All verksamhet samlas i de specialiserade dotterföretagen Avensia, Force12, Grade och Mashie.
  • 2012  Koncernen byter namn till InXL innovation och är ett konglomerat för specialiserade IT-företag med stora produktinslag
  • 2015 Grade och Mashie avyttras vilket gör att Avensia och det mindre Force12 kvarstår, koncernen blir därmed e- handelsfokuserad
  • 2015 Koncernen byter namn till Avensia för att reflektera inriktningen

Under 2015 genomfördes en stor satsning på utveckling och marknadslansering av produkten Avensia Storefront. Enligt årsredovisningen för 2015 så drog investeringarna för Avensia Storefront ner rörelseresultatet men att mottagandet bland kunder var mycket god och viktiga referensaffärer startade.
Enligt samma årsredovisning så valde bolaget att satsa mer på sina e-handelslösningar och valde därmed att ”streamline:a” deras verksamhet. Dotterbolagen Mashie och Grade såldes i februari 2015 och Avensia som tidigare hette InXL innovation fick sitt namn: Avensia AB.

avensia-nyckeltal
Observera att nyckeltalen ovanför gäller för kvarvarande verksamhet efter försäljningarna

#HemmaHos på besök hos Avensias kontor

Videon nedanför är en videointervju där Olle Qvarnström är på besök #HemmaHos Avensia och möter VD:n Robin Gustafsson. Jag gillar ”vibbarna” från Robin!

 

Utvalda finansiella siffror stämmer överens med tumreglerna för Företagets aktieportfölj?

  • Direktavkastning – Mål på 2,00%: 1,40%
  • Utdelningsår utan sänkning – Mål på 5 år: 4 år (Observera att utdelningen 2014 var extremt mycket högre än alla andra. Jag hittar ingen information om detta och jag antar att det handlade om någon extrautdelning? Jag har dock ingen fakta på detta utan det är ren spekulation!)
  • Pay out ratio – Mål på max 50,00%: 34,48%
  • Utdelningshöjning i snitt senaste 5 åren – mål på minst 7,00%: 35,70% (4 år)
  • Vinsttillväxt per aktie i snitt senaste 5 åren – mål på minst 7,00%: 19,10%
  • Antal år i rad med vinst på sista raden – mål på minst 10 år: 5 år

Nyckeltal

OBSERVERA: De ljusblåa staplarna utger siffror för de avvecklade dotterbolagen, alltså är det de mörka staplarna som gäller för det som just nu är Avensia AB. I diagrammet Vinst per aktie visas koncernens dåvarande resultat för åren 2012-2013, för 2014- 2015 visas kvarvarande koncern.

avensia-vinsttillvaxt

rorelseresultat-avensia avensia-omsattningshistorik

Robin Gustafsson publicerade för ett par dagar sedan en bild på ett DI Gasell-pris som bolaget vann nu under 2016. Det betyder att Avensia AB är ett av Sveriges snabbast växande och mest lönsamma bolag!

avensia-di-gasell
Bild lånad från VD Robin Gustafssons instagram ( @robin_gus)

Personligen tycker jag historiken är lite svår att tyda på ett snabbt och enkelt sätt, mycket pågrund utav att det (enligt Årsrapporten) är först under 2015 som bolaget verkligen har börjat investera mer i e-handelsssegmentet och deras produkt Avensia Storefront. Det ska bli mycket spännande hur detta visar sig i 2016 års rapport när Avensia Storefront har börjat att rulla ut till kunderna på allvar.

”Avensia Storefront är en produkt som baserat på Microsoft Dynamics AX och Episerver Commerce skapar en lösning där all relevant kund- och produktdata delas i realtid från kassa till e-handel. Produktmottagandet har varit väldigt starkt och vi bygger nu ett globalt nätverk av partners som kan leverera lösningar till kunder över hela världen.

Avensia Storefront gav positiva effekter under 2015 i form av kundprojekt, men de mer skalbara licensintäkterna dröjer till 2016 innan de börjar ge avtryck i resultat och marginal.”
Hämtat från Årsrapport 2015.

Avensia Storefront

Enligt www.avensiastorefront.com så är dessa punkter produktens key features:

  • Spara upp till 40% av totala produktionskostnaden
  • Starta upp ditt projekt med en inkomstbringande hemsida
  • Samma regler och information i alla olika kanaler
  • Du kan personifiera alla olika kanaler
  • ”Drag and drop” administration för web och mobil

Avensia Storefront kommer som en färdig ”kom igång” sida, mycket för att spara tid och pengar. I denna kom-igång-sida så finns det redan många funktioner och du är garanterad en mycket hög standard.
Genom Microsoft Azure Cloud genomförs automatiska förändringar av hemsidan/e-butiken. Detta är vad jag förstår en helt annan funktion än vad en responsiv hemsida är. Kan någon duktig webdesigner/kodare/insatt Avensiaägare hjälpa mig att förklara skillnaden i kommentarsfältet nedanför detta inlägg?
Avensia Storefront erbjuder kunderna en samlad integrerad sökfunktion, navigation och rekommendation som anpassar sig kung-till-kund (slutkund som besöker e-butiken). Återigen så vill jag förtydliga, ”om jag har förstått det rätt” så har jag ett mycket bra exempel. Testa att besöka www.lyko.se (Lyko är en av Avensias kunder). Placera en produkt i varukorgen, klicka på gå till varukorgen och du kommer att få erbjudanden på produkter som du kan ha tittat på innan m.m. Dessutom får du ett erbjudande i stil med ”Eftersom du har handlat för över 500kr så får du möjligheten att köpa produkterna nedanför till ett rabatterat pris!”. Snacka om merförsäljning!
OBSERVERA: Jag är inte 100% säker på om det är Storefront som Lyko använder av Avensia.
Avensia Storefront är byggt på EpiServer Commerce och Microsoft Dynamics AX. EPiServer Commerce är en av världens ledande e-handels plattformar och aldrig tidigare har e-handel och CMS varit så bra integrerade med varandra. Dessutom optimerar EPiServer e-butiken så hela siten är anpassad till slutkunden före, under och efter köpet.
Microsoft Dynamics AX är en del av Microsofts Dynamics och hjälper medelstora företag att hantera information och administration. Jag vet inte exakt hur programmet AX fungerar, men affärssystem brukar ha funktioner som stöd för redovisning, order- & lagerbehandling, rekontror, produktionsplanering, inköp och mycket mer. Som ni kan se på kartan här nedanför så finns Microsoft Dynamics AX i grunden som tillsammans med EPiServer Commerce ger butikerna möjligheten att LIVE spåra, läsa och integrera med besökarna under deras besök och förhoppningsvis köp i butiken.

avensia-storefront

Avensia kunder

Avensia har många stora kunder eller som de väljer att kalla det; Cases.
Ett par exempel är Coop, Intersport, Byggmax, Kjell & Company, Lyko, Bygghemma, DesignOnline och Ahlsell.
Bolaget har alltså redan många stora kunder i ryggen vilket givetvis är en fördel för exponering mot framtida kunder. Bolag som Lyko, Kjell & Company, Bygghemma och DesignOnline är mycket stora online och att dessa har valt Avensia är mycket förtroendeingivande enligt mig.

VD, Robin Gustafsson integrerar och svarar på frågor på Placeras forum.
VD, Robin Gustafsson integrerar och svarar på frågor på Placeras forum.

Hur ser prognoserna ut framöver?

Remium har släppt en analys (27 juli 2016) där de väljer att lyfta fram tre punkter:

  • Stabilt kvartal
  • Partnernätverket växer
  • Mindre uppjusteringar

Hämtat från Remiums Analys 27 juli 2016:
”Under de senaste tolv månaderna har rekommendationerna från analysavdelningen utfallit (uppdateras varje kvartal):
Köp: 79%
Behåll: 16%
Sälj: 5%”

Avensia har, vi analysens tillfället, 14 st olika partners runtom i Europa, Nordamerika och Asien. Dessa 14 st partners implementerar och säljer Storefront till sina kunder. Utöver det så har tre olika add-pn-partners skapat tilläggsmoduler till mjukvaran. Det känns som ett mycket bra tecken att partners skapar egna produkter anpassade för att fungera med Avensias produkter.

Remiums finansiella prognoser för Avensia:

avensia-prognoser

PDF-fil med Remiums aktieanalys av Avensia – 27 juli 2016

Mitt köp av Avensia

[UPPDATE: Har i efterhand köpt fler aktier i bolaget]
Antal aktier: 500 st
Pris per aktie: 7,10 SEK
YoC: 1,41 %
Bolagets totala andel av företagets portfölj: 5,65%

Detta är första planerade av två möjliga som kommer genomföras inom närmsta tiden. Q3 rapporten släpps 20 oktober och jag har inte bestämt mig om jag vill gå in fullt innan eller chansa och spara ena köpet till efteråt ännu. Målet är att komma upp i cirka 8-10% av portföljen.


Källor:
– www.avensia.com
– www.avensiastorefront.com
– www.introduce.se
– www.borsdata.se
– www.avanza.se

OBSERVERA: Detta är ingen köprek. Detta är ingen rekommendation för hur du som investerare ska göra eller inte göra. Inlägget är endast till för att inspirera och viktigt att tänka på är: All information och åsikter som jag har sammanställt i detta inlägg är uppfattningen och tolkningen jag har gjort. Det finns stor chans att information i inlägget inte är helt korrekt.

Samarbetsänkar & Investeringstips:
Pepins.se - Investera i onoterade tillväxtbolag!
Tessin.se - Investera i fastigheter!
Lendify.se - Bygg din bankverksamhet genom att låna ut pengar till andra!
Aktieinspiration.se - Aktietips & temalistor!
Aktiefeed.se - Alla aktiebloggar samlade på en plats!
Investmentbolag.net - Alla investmentbolag samlade på en plats!
Indexfonder.info - Information och fakta om indexfonder!
Disclaimer: Tänk på att alltid göra din egen analys innan du investerar dina surt förvärvade pengar någonstans. Historisk avkastning och resultat är ingen garanti för att framtiden ska resultera i den samma. Jag får aldrig betalt för att skriva någonting på bloggen. Alla tankar och åsikter är 100% mina egna. Däremot använder jag ibland affiliatelänkar på siten och får därför i vissa fall ersättning om ni registrerar ett konto via mina länkar. Tycker du inte att jag gör ett bra jobb med bloggen och inte borde få någon ersättning? Då kan du enkelt låta bli att använda dig av länkarna och istället googla fram det du vill läsa mer av. Lycka till och avkastning på er!

10 Comments

  1. Pingback: Avensia – Nytt bolag i Företagets aktieportfölj

  2. Trevlig inlägg. Mitt största innehav just nu. Extrautd. berodde på försäljning av Mashie och Grade.

    • västkustinvesteraren Reply

      Tack för input Martin!
      Antog att det var så, men hittade inget skriftligt på det 🙂

      Mvh VKI

  3. Trevlig artikel och bra genomlysning! Du har dock inte riktigt helt rätt i dina tankar kring Storefront – t.ex. är Lyko ingen Storefront-kund. Personalisering / kunderbjudande / andra som köpt / cross sell / up sell osv osv. är givetvis komponenter som ingår i Avensias erbjudande som e-handelssystemleverantör, oavsett om det är Storefront bakom eller ej. Storefront har mer att göra med omni-/multikanal-system, där man har Dynamics AX som motor för att fronta såväl web och mobil som fysiska butiker (och andra tänkbara kanaler) med samma underliggande infrastruktur.

    • västkustinvesteraren Reply

      Tack TeknikTore för input!
      Kommentarer som dina är guld värda! 🙂

      Mvh VKI

  4. Bra och informativt inlägg som vanligt.

    Microsoft Azure är en molnbaserad hostingtjänst som är otroligt skalbar(enkelt förklarat).

    Responsiv webbsida innebär ju i kort att webbsidan har brytpunkter beroende på enhet slutkund använder. Dvs du har en bakomliggande kodbas som används mot mobil, platta och desktop.

    • västkustinvesteraren Reply

      Tack för komplimang och ännu mer tack för input Rickard! 🙂

      Mvh VKI

  5. Jag tackar också, som teknisk idiot, för den inputen. Som sådan får jag lita mer på auktoriteter än mig själv, vilket är något jag helst undviker i investeringssammanhang. I fallet Avensia har ändå min magkänsla, som jag till syvende och sist går fälla avgörandet, sagt mig att vi har att göra med ett bolag som har framtiden för sig. Storefront verkar vara en bra satsning, och de siffror jag tar del av får mig att hoppas på ett bolag som både kan växa och öka utdelningen mer än genomsnittet, om jag är lagom diplomatisk. Jag hoppas på ännu mer, förstås.

    Faktum är att jag ‘tradade’ lite på rapporten. Förra Q3 var ganska svagt, så jag chansade på att den skulle gå upp en del när rapporten släpptes vilket den också gjorde. Så jag köpte in mig på 7,15 och sålde ett antal tusen för 7,8. Den toppade på 8 den dagen, tror jag, men föll sen ner till 7,5, vill jag minnas. Lite riskabelt, men det gick ju bra. Inget jag normalt gör, och inget jag rekommenderar om man inte känner sig väldigt övertygad.

    Jag har kvar ett antal tusen och hoppas på en god utveckling. Får jag ytterligare positiva signaler, kan jag tänka mig att köpa fler att hålla långa. Det får framtiden utvisa. Jag har också fått bra vibbar, iallafall, och vi måste ha ”fallit” för bolaget, ungefär samtidigt, vilket är lite lustigt. Jag har redan glömt hur jag fick nys om dem. Avensias existens har varit okänd för mig tills för bara några veckor sedan. Kanske en månad.

    Jag tackar återigen ”tekniknördarna” för bra input, och Västkustinvesteraren för att han satt lyset på bolaget. Mvh/Max Dahl

  6. Avensia känns bra! Och jag själv har onvesterat där!! Allt känns lugnt 🙂 tack för fina bra tips och bra råd!! Är ganska ny och följer din blogg för att få reda på mer och vad man bör tänka på.

Write A Comment